Avatar - jednoznačně „vykradený“ Albion

Avatar Měl jsem tu čest se konečně podívat na věhlasně vychvalovaný a obrovsky oceňovaný film Avatar. Ten Avatar, který má momentálně na csfd.cz hodnocení 90 %. Říkal jsem si „to teda musí být něco“ a tak jsme se s mou drahou polovičkou na Avatara vypravili. Zvolili jsme verzi nikoli ve 3D, protože v našem širokém dalekém okolí (ČB) není kino, které by 3D promítalo na principu nevyžadujícím blikání a taky proto, že několika našim známým, co měli možnost Avatara vidět v kině ve 3D, z toho bylo blbě. Po zhlédnutí Avatara ve 2D jsem pochopil proč. A byl jsem rád, že jsem si to dal jen ve 2D…

Avatar je zajímavá podívaná, to každopádně. Těm, co nevadí 3D z žádného „úhlu pohledu“, bych asi doporučoval, ať si to jdou skutečně ve 3D užít (ten „úhel pohledu“ byl myšlen tak, že jim nevadí ani blikání, ani nepřirozené 3D, kdy se před vámi všechno hýbe, ale hlavu máte pořád na stejném místě, kdy chcete zaostřit na předmět v dáli, ale nemůžete, protože autor vzdálená místa natočil rozmazaně, totiž ono je to 3D jen tak, jak to zamýšlel tvůrce, nemůžete se prostě zvednout a jít se na objekt podívat z jiného úhlu, než z jakého jej natočila 3D kamera, popřípadě vyrenderoval nějaký hardware za přispění haldy softwaru). Ano, grafické zpracování je celkem slušné, i když na přirozenosti pohybu renderovaných postav by se dalo ještě hodně moc zapracovat. Jenže my se na Avatara dívali jako na film. Děj, příběh, prostředí, postavy. A co jsme viděli? Ne příliš podařené zpracování staré dobré DOSové hry Albion.

Albion

Neznám nikoho, kdo hrál Albion a zároveň viděl Avatara, komu by nepřipadlo, že Avatar je vykradený Albion. Je a nikdo mě nepřesvědčí o opaku. Nepřesvědčí mě ani čísla o tom, kdy Cameron přišel se scénářem a kdy Albion vyšel. Avatar prostě je Albion, tečka. Tedy, před tečkou by se ještě slušelo dodat, že ne příliš dobře zpracovaný. Asi největší ostudu Avataru dělá „indian-style“ domorodců na Pandoře (sorry, ale to bylo opravdu trapné, skoro se mi chce říci „americké“).

Avatar mě přesvědčil o tom, že jak 3D, tak HD není nezbytná záležitost. Albion se hrál svého času v jakém rozlišení? 400×něco? 640×něco? Každopádně něco pod „SD“, na obrazovce byly zřetelně vidět body coby „čtverečky“. Přesto lidé v Avataru Albion poznávají. Ono totiž nejde o ten obraz, o jeho kvalitu, o „HD“. Ono jde o „obsah“. A ten je stejný jak v SD, tak v HD. Ano, HD rozlišení tomu přidává na kráse, anglicky bychom řekli „eye-candy efektu“. Ale na kvalitě filmu nepřidá. Hodnocení 90 % je tedy podle mě silně, opravdu hodně silně přehnané a je pravděpodobně výsledkem poměrně slušného grafického zpracování a u mnohých hodnotících i skutečností, že na to šli ve 3D, což jejich zážitek výrazně umocnilo (protože „to doma telka nedá pyčo“).

A pokud jde o to 3D, pak, jak jsem již řekl, jsem rád, že jsem na to šel jen ve 2D. Film je evidentně dělaný pro 3D, to se pozná i ve 2D. Neustálý pohyb „kamery“ (to je při renderování spíše virtuální pojem), poměrně dost členité prostředí na Pandoře a vůbec spousta možností, jak ukázat krásu 3D. A to jsem od některých lidí slyšel, že Avatar je snad to nejlepší, na co se dá ve 3D koukat, že je to v tomto ohledu uděláno ještě poměrně dost nenásilně. Nebudu 3D hodnotit, neviděl jsem a možná ani neuvidím (blikání fakt nemám rád, možná časem, až technologie dozraje), možná bych si i rád pár minut zkusil, ale jsem přesvědčen, že celých 2 a půl hodiny bych to nevydržel a byly by to pro mě vyhozené prachy.

Pokud jste Albion nehráli, možná na Avatara jděte. Koukat se na to dá. Pokud jste Albion hráli a zamilovali jste si ho, raději si Avatara jen stáhněte, abyste pak nebyli (jako já) zklamáni.

Komentáře

1 | xixik | St 27. 1. 2010, 10:44

Zdravím, nechtěl by jsi prosím hru Albion popsat/porovnat s Avatar filmem? Myslím že většina lidí ani ten název hry nikdy neslyšela. Díky

reagovat

2 | W.I.F.T. FT W97 | St 27. 1. 2010, 11:01

[1] xixik: To se dost dobře nedá. Kdo Albion nehrál, tomu to možná ani nebude připadat. Doporučuju mrknout se sem: http://albion-hra.wz.cz/

reagovat

3 | Crazy Horse | Čt 28. 1. 2010, 9:10

porovnavania

ja som sice na to este nebol … a kym bude v kine dabovana verzia ani nepojdem, ale dej a vizual uz poznam hadam tak dobre ako ty co to videli. no a vtip je v tom, ze to je taka primitivna zapletka a smoulovia su tak neoriginalny, ze sa to da porovnavat ci uz dejovo alebo vizualne s kdecim. najviac sa porovnava tusim s pocahontas a delgo, a je jasne, ze by sa dalo najst este viac veci na ktore sa to podoba. a ano, ludia ktorym nejde iba o pekne vyrenderovane prostredie budu asi sklamany. tak ako pri modernych hrach.

reagovat

4 | W.I.F.T. FT W97 | Pá 29. 1. 2010, 19:47

Albion ve zkratce

Jako člověk (pilot) letíš v těžební lodi Toronto, která má přistát a těžit na planetě Albion. Ty spolu s jedním vědcem letíte na průzkumný výlet průzkumným člunem, který náhle ztroskotá, páč byl sabotován. Ztroskotáte v džungli (vypadá podezřele podobně jako prostředí na Pandoře) a zachrání tě kočkoidní obyvatelé (Iskai), kteří komunikují s přírodou pomocí trii, kterou mají uprostřed čela (na Pandoře se komunikue přes konečky vlasů). V Albionu se ale nechovají a nevypadají jako Indiáni… atd, atd, blablabla. RPG, … výsledkem je sabotáž lodi Toronto, která mezitím přistála v poušti na planetě, aby netěžila.

reagovat

5 | DTSmaniac | Út 2. 2. 2010, 22:42

Trnitá jest cesta ku hologramům

S tím 3D nebuď takový skeptik, Avatar bylo sice asi opravdu nej co jsem zatím viděl. Ale ani IMAX není bad. Z Flóry mám fakt dobrej pocit, dokonce lepší než teď z Cinecittá v Norimberku (údajně nejnadřenější IMAX v Evropě) – přišlo mi, že ty 2 obrazy (L a P) přes sebe prostě nelícovaly a výsledek byl rozostřenější a trochu bolely oči, leč plátno bylo fakt veliký a okrajové části obrazu mimo úhel pohledu, takže to mohla být „výrobní tolerance“. Efekt byl v rámci možností dobrej, když pominu klasiku zaostření jen na něco atd. Avatara jsem pak (bohužel?) viděl tamtéž v menším sále, leč také s klasickou polarizací bez blikání, a hlavně v originálním znění (v IMAXu promítali jen auf Deutsch, v Čechách 3D jen auf Tschechisch, tak proto výlet). Technologicky to fakt nemělo chybu a asi nic lepšího zatím nemáš šanci moc vidět (IMAXí dokumenty ale nejsou vůbec špatný!). Největší slabinou jsou asi brýle – obyčejnský placatý, kde ti zespoda a kolem všude proniká „parazitní světlo“. Pak jsem skoro celou dobu zakrýval ďoury mezi obroučkami a hlavou dlaněmi. Asi si nějak vyrobím svoje, aby obroučky byly mimo úhel pohledu a byly dokonale „světlotěsné“ (to jsem na sebe zvědavej :D), resp. nevzpomenu si jestli na Flóře neměli lepší… Ber to tak, že je to prostě demonstrace a vyvrcholení několikaletýho si hraní Cameronova se stereoskopií. Klobouk dolů, fakt je v tomhle ohledu borec, myslím že nějaký ten gear po šmrdolení se kolem Titanicu od něj pak koupila i US Navy. Asi tak jako kdysi Jurský park demonstrací DTS potažmo nastupující éry počítačových fotorealistických efektů (i když dost ještěrek byla imo mechanickejch) ;-)

P.S. Zajímalo by mě, co bys řek na titulky ve 3D občas se vyskytující (dle mě OK, líp to udělat nešlo, mě nevadily, ale pro někoho asi dost psycho), když mluvili albionsky, teda vlastně na'avsky :-D

A palec nahoru za nepopkornovou recenzi!

reagovat

6 | narg | Pá 19. 2. 2010, 19:45

jen pro doplneni s albion je mozna prostredi a tipologie postav, ale pribeh je POKAHONTAS

reagovat

7 | Saya @ | Út 23. 2. 2010, 6:34

Naprosto souhlasím…, i když jistá podobnost s Albionem se dala vyčíst už jen z článků v novinách, přesto jsem na něj šla, ale nadšená jsem nebyla. Úžasnej film, ale není to Albion!! Jsem jedna z mála, kteří na tuto stařičkou, ale jednu z nejlepších (kam se hrabe třeba Lara Croft), nikdy nezapomenou.

reagovat

8 | BlueNomad | Po 22. 3. 2010, 21:37

Avatar - si zasluzi 90%

Zdravim vsetkych, myslim si, ze Avatar si zasluzi tych 90 % z viacerych stranok. Po technickej stranke je velmi velmi dobre vybruseny. Zial, najviac to ocenia ti, ktori sa venuju tejto problematike a vedia ako tazke a najme financne narocne je dosiahnut taky vysledok. To „celkom slusne“ v komentary vyznieva skoro ako nadavka alebo autor nevie o com rozprava. Nech skusi povedat aspon jeden CGI film, ktory bol lepsie spracovany po grafickej stranke ako Avatar.

Co sa tyka pribehu, je to dobra kombinacia. Ci sa pribeh od niekoho prevzal alebo nie, o tom sa da polemizovat. Mnoho diel vznika samostatne, nie inspiraciou od niekoho ineho, proste nezavisle na sebe. A mnoho rozvija nejake myslienku 100× pouzivanu a rozpravanu hocikym. Osobne som z Avatara nebol sklamany, lebo som nemal ziadne velke ocakavania. Tesil som sa najma na graficku paseku, co ma nesklamalo. A k tomu sa este pridal slusny dej a stal sa to pre mna oblubeny film. Proste ten film vyvolava emocie a uzas. A potesil ma aj dej, proste celkom slusna romantika. Proste to nebola ta stale klasicka priblbla americka, vulgarna a adolescentna, skoro „porno“ romantika. Neviem preco by mala byt v kadzom filme nejaka super, genialna , svet na ruby obracajuca pointa? Ktoru vacsinou ani sam autor nezvladne a aj tak nakoniec konci tak nepochopitelne „super-mudro“. Cize nic z toho. Samozrejme, ze sa dalo viac veci zmenit, ale to snad v kazdom filme.

Avatar = (aspon pre mna) super relax a zazitok. Proste je to o laske. A to mi staci. Myslim, ze vsetko zacina a konci prave tu.

Neviem preco autor tak „jednoznacne“ negativne odsudzuje 3D tecnologiu, sorry ak ma clovek predispoziciu k zachvatom alebo k nevolnosti pri dnesnych 3D technologiach, ale plosne sa to neda zavrhnut. Je to proste progres oproti minulosti.

Neviem preco autor chce dnes uz nieco, co sa este neda dostat (jeho myslienka pohybu v 3D filme, kamier, zaostrenych rovin a pod.). Je jasne, ze dneska si este nemozem kupit USB klucik s 20 TB obsahom (terabajtov) a to za 500 Kc. Proste to este neide, snad za par rokov.

PS: Osobne som bol na 2D Avatara s dabingom (SK) 18.12.2009 a neskor na 3D v Cinemax sieti multikin. A 3D ma sklamalo. Ale nie po technickej stranke, lebo viem co cca dnestna technologia moze ponuknut, ale 3D verzia (aspon ta v Cinemax) uplne znizila az priam znicila zasadny kontrast vo filme. Prerod prostredia Pandory z dennej fazy na nocnu, fluorescencnu. A cely film tiez posunula a niekolko stupnov do tmava (skoro taka mini-atmosfera Pana Prstenov). 3D znizilo natolko jas, svetlost oproti 2D verzii, ze som bol velmi velmi sklamany z celkoveho zazitku. Proste film bol tmavy a naviac este rychle sceny isli trhane. Proste verzia Avatara 3D a Avatara 2D pre mna posobili ako „odlisne“ filmy. Pochmurna atmosfera. Fuj, fuj … sklamany som dodnes.

reagovat

9 | ája | Čt 8. 4. 2010, 20:37

Ahojky…nemůžu tomu uvěřit!! Že si toho taky někdy někdo všiml!! Milovala jsem albion nejvííc!! a přesně…jak jsem viděla avatar hned mi došlo, kde ten námět vzali…albion…nejlepší hra, která v tu dobu byla!! V postavách jsem našla přesně Iskai!! a zmutovaný příběh Melanise, nebo jak se přesně jmenoval a Siry!! Taky velice podobná příroda, živé stromy, které žijí a jsou duší předků… akorát pozměnili používání trii za spojení vlasy nebo čím… prostě jsem v tom podobnost našla a byla jsem nejvíc zklamaná, že nikde se nepíše, že to vlastně vychází z albionu!!

reagovat

10 | Andrea @ | Pá 9. 4. 2010, 10:23 | www.expecta.cz

Přesně tak

Tohle mě napadalo od první chvíle, co jsem viděla Avatara – prostě Albion převedený do 3D. Grafika a celé prostředí vykradené z Albionu. Jsem ráda, že nejsem sama, kdo si to myslí

reagovat

11 | Martin | Út 3. 8. 2010, 11:25 | www.martinfencl.cz

Achjo

Achjo, ty mě nutíš tu hru sosnout, jdu na to. Mám chuť na nějakou prehisotrii.

reagovat

12 | k_k | Pá 17. 12. 2010, 18:37

tak jsem se tesil jak si poctu o tom v cem je stejny a spolecne si zanadavame, a misto toho nachazim pouze obsahove prazdny clanek co kritizuje nove technologie… :/

reagovat

13 | Vlasta | Po 3. 1. 2011, 22:12

Stejný pocit

Když jsem viděl ve 3D a ne že by na tom záleželo v kině Avatar. Byl jsem přesvědčený, že se jedná o zfilmovaný Albion. Trochu mě zarazilo, že se k tomu tvůrce filmu nikde nepřiznal. Albion byl zajímavá hra a stejný byl i film Avatar, ale že bych si z toho tak nějak sednul na prdel, to teda ne. On ten Cameron bude spíš takovej vykradač příběhů a námětů, protože se mi zdá že nikdy nepřišel s ničím vlastním. Vetřelci, Titanic, Terminátor 2, Piraňa 2, Avatar – Albion. Takže kromě efektů padajících věcí v prostoru plátna docela zklamání. Pokud někdo pochybuje o podobnostech, všiměte si třeba ocasů potvor v Albionu a Avatar.

reagovat

14 | Karel | St 27. 4. 2011, 18:26

Souhlas

Naprostý souhlas. Takovej plagiát v takto velkém rozpočtu jsem neviděl již dlouho. I když se filmy vykrádají pořád, v takovém rozsahu jsem to ještě nezaznamenal…

reagovat

15 | swift81 | Út 4. 10. 2011, 16:00

Albion - avatar

Kdysi sem hral albion, super pribeh. Mozna, kdyby se Cameron drzel pribehu hry, ktery tak nejak vykradl by byl vysledny produt o mnoho lepsi. Ale jako remake gamesky je to super. Klidne by mohl udelat tre serii X-com ufo.. to by bylo taky dobry. Mejte se a moc to nereste.

reagovat

Možnost přidat další komentáře byla zrušena, protože už mě přestalo bavit bannovat spammery. Omlouvám se za nepříjemnosti.